De stichting

De Truckrun is opgezet om mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking (wij noemen ze gewoon bijrijders) een fantastische en onvergetelijke dag te bezorgen. De rit wordt jaarlijks gereden en is het ene jaar (de even jaren) voor de Prinsenstichting uit Koog aan de Zaan en het daaropvolgend jaar (oneven jaren) voor de Harteheem uit Heemskerk.

Door de bijrijders wordt hier enorm naar uitgekeken. Ze voelen zich deze dag zeer speciaal en dat is ook de bedoeling van de organisatie, deze dag is immers speciaal  voor hun. Tijdens deze dag zijn zij bijrijder in een vrachtwagen en onder begeleiding van ruim 100 motorrijders rijden zij, luid claxonnerend, een route door de Zaanstreek of door de omgeving van Heemskerk. Langs de kant staan honderden, misschien wel duizenden, mensen te zwaaien.

Voor ons als bestuur begint de Truckrun vaak al in oktober/november. Dan vinden de eerste besprekingen plaats met de betrokkenen. Pas in januari komt de gang er in en worden de eerste contouren van het evenement zichtbaar. Eigenlijk zijn we net een diesel, we komen langzaam op gang maar aan het eind (tijdens de run) zijn we op topsnelheid.

Om deze dag mogelijk te maken zijn ruim 300 vrijwilligers in touw. Transportbedrijven stellen hun trucks beschikbaar, meer dan 100 chauffeurs zijn niet alleen de zaterdag ermee bezig maar wassen vrijdags hun truck en zorgen vaak ook nog voor extra versiering en vooral ook extra claxons. Zo’n 100 motorrijders volgen een online-cursus verkeersregelaar en rijden vooraf een aantal keer de route. Op het terrein zijn 40 tot 50 vrijwilligers al vanaf de vroege ochtend (maar wel pas ná de inmiddels traditionele koffie met appelgebak) bezig met broodjes smeren, het  terrein versieren,  verrassingspakketten voor de cliënten en chauffeurs samenstellen en nog tientallen andere bezigheden. Allemaal om de bijrijders een topdag te verzorgen. Er is geen enkele vrijwilliger die op die dag geen traantje laat en dat toont ook hun betrokkenheid bij het  evenement. Alles draait om de bijrijders en zo moet het ook. Het is hún dag. Voor de organisatie is de dag pas geslaagd als zij plezier hebben. En aan hun gezichten is overduidelijk te zien dat we er iedere keer weer in slagen.

In 2007 is onze Stichting opgericht door Frans Bosch (voorzitter) en René Penning (penningmeester). Frans heeft tot december 2014 de voorzittershamer gehanteerd maar na zijn besluit om terug te treden en het wat rustiger aan te gaan doen nam René zijn functie over.

Sinds 2008 is Melgert Rink als vrijwilliger betrokken bij de organisatie en sinds 2014 als secretaris van de Stichting.

Nadat René doorschoof van penningmeester naar voorzitter vonden we Odette Kruidenberg bereid om de functie van penningmeester over te nemen. Odette is ook al vanaf het begin als vrijwilligster bij de run betrokken dus weet ook wat er allemaal bij komt kijken.

Sinds eind 2017 is ook Mandy Penning aangeschoven om ons bij te staan in de voorbereidingen en uiteraard op de dag van de run zelf. Momenteel heeft zij ook het beheer van de website in handen.

Dat het bestuur (nog) uit 3 personen bestaat wil natuurlijk niet zeggen dat daarmee de organisatie compleet is. Wij houden alleen maar de Stichting draaiend en zorgen ervoor dat er af en toe ook nog wat financiën binnen komen. Bij de runs zijn Bianca, Renate en Helen van de  Prinsenstichting en Dorothée en Thessa van de Hartekamp Groep (Harteheem) vanaf het begin nauw bij de organisatie betrokken. Zij allen hebben ook een enorm aandeel in de totstandkoming van het evenement. En naar mate de organisatie vordert en het evenement nadert schuiven steeds meer betrokkenen aan.

Samen maken we er dan een mooi evenement van.